vrijdag 6 april 2012

Bezigheden

Ik heb het ooit zo omschreven: ‘Na de ontwikkeling van het schrift zijn mensen in staat gebleken informatie steeds compacter op te slaan op steeds kleinere oppervlaktes en steeds sneller over steeds grotere afstanden te verspreiden’

 En later dat de effecten van de sociale en technologische ontwikkelingen leiden tot:
-  Exponentiële groei van de hoeveelheid informatie, informatiedragers en –kanalen
-  Groei van het aantal gereedschappen en technieken om met informatie te werken
-  Veranderingen in communicatiepatronen door nieuw gereedschap
-  24 uur online / 7 dagen per week
-  Plaats onafhankelijk
-  Gegevens niet meer zelf meedragen, maar werken in de 'cloud'

Ik hoef niet uit te leggen dat in dit kader de ‘social media’ een belangrijke rol spelen. Ze zijn niet meer weg te denken, ze bieden veel mogelijkheden, maar leggen ook een enorm beslag op je.

Naast mijn website albertkb.nl heb ik een persoonlijke blog (deze dus) en een pagina op albertkb.wordpress.com/, verder op Linkedin.com, Facebook (facebook.com/albert.boekhorst) en Twitter….twitter.com/#!/albertkb_twit

Op PBworks onderhoud ik drie ‘platforms’ .Voor ENSIL (enstil.eu) moet ik samen met Lourense Das de webpagina bijhouden en de ENSIL Facebook pagina (http://www.facebook.com/EnsilEurope). Dan voor IFLA Information Literacy Section (ik ben de Information Manager) de website http://www.ifla.org/en/information-literacy twee Blogs (o.a. http://ifla-il-section.blogspot.com.br/) en een Wiki.

Vorig jaar vroeg UNESCO/IFAP’s directeur (unesco.org/new/en/communication-and-information/intergovernmental-programmes/information-for-all-programme-ifap/) aan de IFLA Information Literacy Section (http://www.ifla.org/en/information-literacy) om een ‘Recommendation op te stellen over informatievaardigheden’. Een Recommendation’ heeft de hoogste status binnen UNESCO. Lidstaten kunnen ter verantwoording geroepen worden over de stand van zaken.Ik heb de eerste versies geschreven, die inmiddels aanvaard zijn door IFLA  (ifla.org/en/news/new-ifla-media-and-information-literacy-recommendations)

End juni naar Moskou voor een conferentie Media and Information Literacy for Knowledge Societies' waar naar we hopen UNESCO/IFAP de ‘Recommendations’ zullen aanvaarden.

Dan is me verder gevraagd om te proberen de diverse Europese ‘platforms’ rond Information Literacy onder een noemer te krijgen.


Dus voorlopig verveel ik me niet. Ik moet wel oppassen dat ik geen ruzie krijg met mijn hangmat.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten