woensdag 7 september 2011

Visum

Als buitenlander mag je per jaar 180 dagen (2 x 90 dagen) zonder speciale vergunning in Brazilië verblijven. Wil je er langer verblijven dan heb je een ‘permanent via’ nodig. Er zijn ruwweg drie manieren om zo’n visum te krijgen: een bedrijf in Brazilië, getrouwd met een Braziliaan/Braziliaanse, een pensioenvisum.
Toen we hier de eerste keer naar toe gingen hebben we daarom een bedrijf opgericht ‘Prainvest’, dat ging niet allemaal heel simpel en snel, maar op basis daarvan hebben we een ‘permanent visa’ gekregen met de geruststelling dat het bedrijf niet actief hoefde te zijn, alleen belasting te betalen en dat na 5 jaar de ‘permanent visa’ zonder problemen zou weden verlengt. Helaas toen ik een paar weken voor de vervaldatum bij de “Police Federal’ kwam, kreeg ik te horen dat er een onderzoek zou worden ingesteld naar de activiteiten van Prainvest. Ik was zo naïef om meteen te zeggen dat zo’n onderzoek niet nodig was omdat Prainvest geen activiteiten had ontwikkeld. Toen restte de ambtenaar het besluit mijn visum in te trekken en te vertellen dat ik binnen 8 dagen het land uit moest en pas na eind oktober zou mogen terugkeren.
We kregen van de Police Federal het advies om een visum aan te vragen op basis van een ‘bestendige relatie’ en een papier (half A4) met de vereiste documenten: een contract en een gemeenschappelijke bankrekening. Dat hadden we binnen een dag voor elkaar. Bij de Police Federal bleek dat er nog een waslijst van documenten nodig was. Onder meer een verklaring van een Braziliaanse of Nederlandse rechter. Dat zat er niet zo in.
Gelukkig bleek dat ik wel meteen Brazilië weer zou binnen komen als ‘toerist’ niet waar was en ging ik naar Nederland om een visum op basis van ‘pensioen’ aan te vragen. Het verzamelen van de documenten (http://www.brazilianembassy.nl/english/cons_504.htm) ging aanvankelijk redelijk snel. Toen kwam er een kink in de kabel door de eis om een verklaring dat de bank in staat is legaal geld over te maken

F– Bank declaration stating that the amount received as a pension can be legally transferred to a bank in Brazil. Original document must be certified either by a Dutch Notary Public or by the Chamber of Commerce. Further translated into Portuguese and authenticated by a Dutch Notary Public and further by the Consulate-General.     

Mijn bank (ING) beantwoorde na 3 dagen mijn per e-mail gedane verzoek met de mededeling dat een bewijs van solvabiliteit zou worden opgesteld. Maar dat is niet waarom wordt gevraagd. Dus antwoorden en wachten…. Na 4 dagen maar eens opgebeld …. Dus doorverbonden en doorverbonden en ruggespraak doorverbonden  en ten slotte: ‘Zo’n verklaring kunnen we niet afgeven, maar gaat u naar uw bankkantoor, misschien kunnen zij iets doen’. Dat leek mij uiterst onwaarschijnlijk, maar je probeert alles. Alleraardigste mevrouw gaat dus bellen, wordt doorverbonden, ruggespraak weer doorverbonden enz. Tenslotte vertelde ze me dat ze zo’n verklaring niet kon geven, maar dat ze een klacht zou indienen. En dat heeft ze gedaan. Ik kreeg na verloop van tijd een e-mail dat mijn klacht in behandeling was en dat ze 10 dagen nodig hadden.
Inmiddels was mijn e-mail beantwoord met onder meer de volgende tekst:

Geachte heer Boekhorst,

De beantwoording van uw e-mail is vertraagd. Onze excuses hiervoor.

Een verklaring dat de ING maandelijks een bedrag over kan maken naar uw bank in Brazilië behoort helaas niet tot de mogelijkheden.

Het is mogelijk om vanuit uw Betaalrekening geld over te schrijven naar uw bank in Brazilië.
En daar ging het dus om ….. een en ander is vertaald en 2 dagen voordat ik terugging naar de notaris in Haarlem gebracht ter verificatie … zij maakt dan een kopie en tikt daar de tekst naast dat de kopie conform het origineel is.  Onzinnige verklaring volgens mij ….. maar tja.
’s Morgens de documenten opgehaald in Haarlem en door naar het consulaat in Rotterdam. Daar leek het alsof ik de eerste was die ooit zo’n aanvraag had gedaan. Van ieder document waren er dus vier exemplaren: Het origineel, de Portugese vertaling en  de beide ‘geverifieerde’. Die werden dus constant door elkaar gehusseld enweer op volgorde gelegd. Uiteindelijk lukte het met behulp van drie ambtenaren het verzoek geaccepteerd te krijgen. Alleen moesten alle documenten nog wel ‘gelegaliseerd’ worden … maar dat kon op het consulaat gedaan worden. En ik kon weer naar Brazilië. Bij de paspoortcontrole leverde het wat problemen op om dat ik in het computersysteem nog steeds geregistreerd stond met een permanent visa.

Inmiddels had ik per post een brief van de ING met de volgende tekst ontvangen:
We state that A.K. Boekhorst holds an account with ING. This customer has been a Current Account holder since 09-10-2008 and has used the account properly.
Dus nog steeds niet waarom ik gevraagd heb en ik heb een rekening sinds 50 jaar bij de diverse voorgangers van de ING. Misschien is het iets voor Youp van 't Hek
Enfin een heel verhaal dus en nu maar afwachten. Het duurt drie maanden voordat er een beslissing is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten