maandag 8 april 2013

Zo maar

Van ‘zo maar’ naar ‘zomer’ is via het toetsenbord niet zo’n grote stap. Naar ‘zomertijd’ kost wat meer tikwerk. Maar het gaat allemaal wel snel. Gisteren las ik nog dat het in Volkel (mijn oude vliegbasis) 10,7 graden had gevroren en nu lees ik dat het zondag misschien 20 graden wordt. Typisch Nederland.
Hier hebben we de laatste dagen volgens het weerbericht in het ‘Joural National’ de hoogste temperaturen van Brazilië 33 graden. Het waait bijna niet, dus is het inderdaad behoorlijk warm.
De droogte in het noorden houdt aan. In sommige gebieden heeft het langer dan een jaar niet geregent. Toen we twee weken geleden een paar dagen naar Vista Serrana gingen begon na 100 kilometer de droogte. Ongelofelijk, alle ´waterplaatsen´ drooggevallen, dor, dor dor, zo goed als geen gras meer te zien. Als het afgelopen dinsdag´Sint Josef´in Vista Serra niet zou regenen, zou er nog een droogteperiode aankomen. En zowaar, het heeft daar de hele nacht geregend. Maar dat was een uitzondering.
Ook de watervoorziening in Joao Pessoa dreigt problemen te krijgen. De twee meren waaruit het water wordt betrokken hebben een té laag peil bereikt en wordt er gesproken over randsoenering. Ik weet niet in hoeverre zich dat uitstrekt naar de gemeente Conde, waarvan wij deel uitmaken, maar wij zullen er niet veel last van hebben. Volgens schema vertrekt ons vliegtuig morgenavond (dinsdag) om 23:50 naar Lissabon en dan woensdag door naar Amsterdam.
Arí heeft zoals gebruikelijk zijn koffer al gepakt. Ik wacht te vaak tot het laatste moment, met als gevolg dat je dingen vergeet. Maar zoals we vroeger zeiden: ‘we kopen gewoon alls nieuw’.
We blijven bijna in maand in Europa. Ik ga naar Sibiu (Roemenië) voor een conferentie (http://bcu.ulbsibiu.ro/conference/) en vier workshops in Servië. Een bijdrage aan de ‘Media Literacy Week’inTbilisi (Georgië) gaat niet door. Vermoedelijk wordt dat volgend jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten