vrijdag 19 april 2013

Sibiu

Van 1991-1995 was ik coördinator van een Tempus (Europese Unie) project ‘Updating library and information sciences in Romania’. In dat project hebben we de automatisering van zeven universitaire bibliotheken aangepakt. We brachten computers, software en trainden het personeel. Ik ging twee keer per jaar naar Roemenië toe en gaf dan tevens onderwijs aan de Universiteit van Boekarest.  Pas in 2005 kwam ik weer in Boekarest en heb toen een paar jaar onderwijs gegeven. 
De situatie die ik in 1991 aantrof, twee jaar na de ‘revolutie’, was erbarmelijk. Weinig eten, geen zuivelproducten, in de rij voor brood waarin het overgebleven brood van gisteren was verwerkt. Zo goed als geen groente en fruit. Toen ik in 2005 terugkwam was die voedselvoorziening ‘op orde’, maar niet voor iedereen bereikbaar. Ook de typisch ‘Sovjet’ inrichting van de winkels was verdwenen. Maar verder was er weinig veranderd. In de jaren daarna is er toch een zekere versnelling op gang gekomen. 
Wat tijdens het Tempusproject een moeilijk element was, was het feit dat de mensen niet wilden samenwerken. Iedereen wilde wat hij had voor zichzelf houden en niet delen.

Eind 2012 werd ik gevraagd deel uit te maken van de ‘Cientific Committee’ van de 4e conferentie ‘Information Science and Information Literacy’ en de keynote speech te houden. bcu.ulbsibiu.ro/conference Dat was natuurlijk een mooi excuus om weer eens naar Roemenië te gaan. Dus was ik de afgelopen week in Sibiu. Sibiu Stad. Ik was daar nooit eerder geweest. Het ‘probleem’ van het niet samen willen werken speelt nog steeds. Zo veel mogelijk alles voor jezelf houden. Niet echt bevorderlijk voor verdere groei en ontwikkeling.

De eerste avond van de conferentie was het diner in Hermania, het oude concertgebouw. De tweede avond naar een restaurant in Sibiel, 22 kilometer van Sibiu. Bij beide gelegenheden stonden er op tafel karafjes (3/4 liter) met een jeneverachtige drank. In elk geval minstens 40%. Dat werd gedurende het hele diner gedronken, naast het water en de wijn. 

Volgende week: Servië 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten