maandag 7 mei 2012

Supermaan


Bij de maansopkomst van afgelopen zaterdagavond zou de maan als ‘supermaan’ te zien zijn.  De NRC kondigde het als volgt aan:



NRC Handelsblad - 27 minuten geleden

Vannacht staat er een supermaan aan onze hemel: een maan die 14 procent groter is en maar liefst een derde helderder dan normaal. NRC-wetenschapsredacteur Lucas Brouwers schreef er gisteren al een blog over. Om half zes morgenochtend is hij te zien.


Helaas was het in Jacumã bewolkt en kon de maan pas veel later gezien worden en ook zondagavond was het bewolkt.


Twee dagen na volle en na nieuwe maan zijn eb en vloed extremer dan in de overige periode.  De zee is heel wild en bij vloed gisteravond was het peil +2,60. Normaal ligt dat tussen de +2 en +2,30
http://www.tabuademares.com/br/paraiba/jacum is een leuke site met veel informatie over de zee bij Jacumã.  

De 'winter' de regentijd is in aankomst en dat is goed te merken. Donkere wolken,wind en regen. Ik heb geprobeerd een (korte) video van de zee te uploaden, maar na 45 minuten liep hij vast. Dus moeten jullie zelf maar een keer komen kijken.

Ik kreeg van uitgeverij Coutino € 82,35 óver 2011 voor mijn bijdrage aan ‘Goochelen met Informatievaardigheden. Dus ik kan weer even voort! 
http://www.coutinho.nl/winkel/goochelen-met-informatievaardigheden-b-523.html
De inleiding is hier te lezen op http://www.coutinho.nl/fileadmin/documenten/informatievaardigheden/Weblezen_Hollander.pdf? 



Gisteren vonden de honden een verdwaalde krab in de tuin. Tot dusverre heb ik ze alleen nog maar op het strand en in het duin gezien. Het is wel spannend speelgoed, maar ze wisten niet goed wat er mee te doen. Aanvallen!, maar hij beet fors van zich af. Ik heb hem maar weer naar het strand gebracht. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten